De klant betaalt niet, wat nu?

recht op hulp bij schulden
Schulden? Je hebt recht op hulp!
24 september 2019
wat mag een deurwaarder
Wat mag een deurwaarder wel en wat niet?
22 november 2019

De klant betaalt niet, wat nu?

de klant betaalt niet

De klant betaalt niet – maar u heeft het geld nodig!

U verstuurt de rekening keurig op tijd, maar de klant betaalt niet binnen de betaalperiode die op de factuur staat. Dat beeld herkent u ongetwijfeld, want tegenwoordig lijkt het de standaard dat facturen te laat voldaan worden. Het geld zolang mogelijk vasthouden, is een manier om de liquiditeit binnen de onderneming te behouden. Allemaal leuk en aardig, maar u heeft het geld wél nodig om uw facturen te kunnen betalen. Wat kunt u hieraan doen?

De klant betaalt niet – of betaalt de klant te laat?

Tegenwoordig wordt een gemiddelde factuur met een 14 dagen betaalperiode een week te laat betaald. Dat betekent dat het niet verstandig is om direct op de betaaldag contact op te nemen met uw klant of afnemer. Heeft de klant na een week nog steeds niet betaald, dan kunt u een nette herinnering sturen.

Betaalt uw klant constant te laat? Dan kan het verstandig zijn om eens contact op te nemen met de klant en op zoek te gaan naar een oplossing. Tegelijkertijd kunt u debiteurenbewaking inschakelen zodat de opvolging altijd gebeurt, ook wanneer u zelf niet de tijd heeft om de klant achter de vodden aan te zitten.

En als de klant ook na de herinnering niet betaalt?

Het gebeurt regelmatig dat de klant niet onder de indruk is van de herinnering en uw factuur nog steeds laat liggen. Dan is het belangrijk om de juiste stappen te zetten en vooral rustig en netjes te blijven. Een incassotraject is de allerlaatste stap binnen het proces. Ook dit kunnen wij gewoon voor u regelen.

Hoeveel klanten betalen te laat?

Tegenwoordig betalen meer mensen te laat dan op tijd. Ongeacht de vraag of het gaat om een particulier of ondernemer en of er betaald moet worden via de bank of met een makkelijke iDEAL Betaallink. Daarom is het belangrijk om hier een goed systeem voor op te zetten. De klant betaalt niet op tijd, maar u heeft het geld wel nodig om uw kosten te betalen en uw leveranciers te betalen voordat zij de leveringen staken.

Ziet u door de bomen het bos niet meer en bent u meer bezig met het versturen van herinneringen dan het binnenhalen van nieuwe sales? Neem dan vooral contact met ons op zodat wij u verder kunnen helpen met een aanbod op maat. Wij begrijpen dat uw liquiditeit minstens zo belangrijk is en dat u gewoon wilt kunnen ondernemen, zonder constant achter uw debiteuren te jagen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *