Een openstaande vordering, en nu?

goed financieel management
Dit mag niet ontbreken bij goed financieel management
22 april 2019
financiele problemen oplossen
Eerste hulp bij financiële problemen
22 juni 2019

Een openstaande vordering, en nu?

openstaande vordering betalen

Wat te doen bij een openstaande vordering?

Openstaande facturen zijn nooit een prettig idee. Niet wanneer u deze zelf nog moet betalen, maar een openstaande vordering naar een klant toe is minstens zo vervelend. Zeker wanneer andere mensen de financiën niet zo serieus nemen als dat u zelf doet. Hoe werkt dit nou precies, zo’n openstaande vordering wanneer u deze verstuurd heeft of juist ontvangt?

Wanneer u een openstaande vordering heeft

Bent u zelf in gebreke gebleven bij het voldoen van uw facturen? Dan kan het gebeuren dat u een vordering ontvangt. Een vordering is juridisch gezien een eis. Het is dus geen verzoek tot betaling, het is een eis dat het openstaande bedrag voldaan wordt binnen een betaalde tijd.

Bent u in staat om de openstaande vordering direct te voldoen, dan doet u hier verstandig aan omdat u hiermee verder oplopen van de kosten kunt vermijden. Bent u echter niet in staat om een openstaande vordering direct te voldoen? Dan is het verstandig om direct contact op te nemen met het bedrijf dat de vordering naar u gestuurd heeft.

Wat u in geen geval doet, is de openstaande vordering negeren. Vorderingen verdwijnen namelijk niet vanzelf. Hoe langer u de vordering negeert, hoe groter de problemen worden.

Wanneer u een openstaande vordering verstuurt

Wilt u zelf een vordering indienen omdat een afnemer in gebreke gebleven is? Dan heeft u waarschijnlijk al vaak gedacht aan uitstel omdat de klant wellicht tóch nog zou betalen. Ons advies: schakel bij niet-betalende klanten altijd zo snel mogelijk een expert in, zeker nu het aantal mensen met betalingsachterstanden blijft groeien.

Maakt u gebruik van debiteurenbewaking, dan wordt het volledige traject overgenomen. De openstaande vordering is dan een element waar u zich niet druk om hoeft te maken. Wij regelen de afhandeling van de vordering(en) waardoor uw contact met de afnemer gewoon optimaal blijft.

Zo krijgt u gewoon betaald – en loopt uw bedrijfsimago geen schade op. Emoties kunnen namelijk hoog oplopen wanneer er geen expert ingeschakeld wordt en die emoties zijn wel het laatste dat u wilt.

Wat als de afnemer de openstaande vordering niet voldoet?

Wanneer uw afnemer niet reageert op de herinnering én niet betaalt binnen de wettelijke 14 dagen, dan sturen we een laatste aanmaning. Wanneer hier ook niet op gereageerd wordt (wat ongebruikelijk is wanneer er aanmaningen verstuurd worden vanuit een incassobureau), dan bespreken we samen met u het incassotraject zodat u gewoon betaald wordt.

Tijd om weer gewoon te ondernemen

U bent een onderneming gestart om geld te verdienen. Wanneer uw klanten hierbij in gebreke blijven, ontstaan er vaak problemen op korte termijn. Daarom is het verstandig om een stok achter de deur te hebben. Die stok is A&O Adviesbureau. Neem vandaag nog contact op voor meer informatie.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *